Au pair in Australië

Here we are!

Hoi allemaal!

Het heeft even geduurd voordat jullie eindelijk weer wat van mij horen via mijn blog. De eerste maand zit erop en ik vond het nu wel een goed moment om te vertellen hoe de afgelopen vier weken zijn verlopen!

Op 18 november om 6 uur in de ochtend landde ik dan eindelijk op het vliegveld van Sydney. Na het reizen van in totaal 24 uur was ik er dan. Het vliegen ging opzich goed, niet zoveel geslapen maar het was een hele leuke ervaring (ja écht!). Het eten was lekker en uitgebreid, er zaten hele grappige mensen naast me waar ik mee kon kletsen en heel af en toe kon ik even een uurtje slapen. Uiteindelijk heb ik niet meer dan 5 uur kunnen slapen, dus ik was heel erg moe toen ik in Summer Hill aankwam. Het gezin heeft me opgehaald samen met Xavier en Thomas. Die hebben we daarna meteen naar de kinderopvang gebracht en zijn doorgereden naar huis. Daar vertelde Kelly mij dat ik het beste de hele dag wakker kon blijven in verband met de jetlag. Dat werd dus een hele lange dag met zo weinig slaap, maar het is gelukt!!

De eerste week hier hoefde ik nog niet te werken. Gelukkig maar! De jetlag heeft namelijk ongeveer 10 dagen geduurd. Ik had nooit gedacht dat je je ziek kon voelen van een jetlag. Gelukkig had mijn hostfamily daar alle begrip voor en zijn ze echt ontzettend lief voor me geweest die week! Ik mocht helemaal doen waar ik zelf zin in had. Het was nog wel onwennig. Ik moest ineens Engels praten tegen iédereen (bijna iedereen, maar daar kom ik zo op terug), alles moest ik betalen in Australische dollars en zelfs even naar de supermarkt was wel spannend in het begin. Alex heeft me die week op sleeptouw genomen en met hem ben ik naar Sydney gegaan om een bankrekening te openen, een simkaart te kopen en wat eerste boodschappen te halen die ik nodig had. Zo begon ik mij echt steeds meer een inwoner te voelen van Australië. Inmiddels heb ik ook een spaarrekening geopend en kan ik goed sparen van het geld dat ik verdien.

De tweede dag dat ik hier was heb ik een Nederlands meisje geappt die hier ook als Au pair werkt. Zij woont ook in een suburb van Sydney en haar had ik leren kennen op de workshop in Nederland. Ik had verder geen contact meer met haar gehad, dus ik hoopte dat ze het leuk vond om nog af te spreken. Ze was super enthousiast en lief! Ze nodigde me diezelfde dag meteen uit om mee naar Coogee Beach te gaan met een aantal andere Nederlandse Au pairs en het was heel gezellig. Via haar heb ik in mijn eerste weken al andere meiden leren kennen en sindsdien ken ik al enorm veel mensen op deze manier. Ook had ik in mijn eerste week op vrijdag de oriëntatie-dag voor Au pairs in Sydney, georganiseerd door het Au pair bureau. Op deze dag moesten we allemaal opdrachten doen door de stad en heb ik voor het eerst de Sydney Opera House, Harbour Bridge en andere bekende plekken van de stad gezien. Het was zo leuk!!

Die week had ik ook met een paar meiden afgesproken om op surfkamp te gaan, 2 uurtjes ten zuiden van Sydney met de bus. Hier hebben we 2 dagen gesurft en sliep ik op een kamer met 6 meiden. Met twee van hen, Lies en Larissa, ga ik binnenkort een weekend naar Canberra boeken en staan er nog veel leuke uitjes in de planning. Ook andere Au pairs die er waren dat weekend zie ik nu regelmatig. Super leuk! We hebben ook al afgesproken om elkaar in Nederland weer op te zoeken.

Ik merk dat het werken nu steeds beter gaat. De jongens zijn soms erg lastig om mee te werken, wat het werken wel zwaar kan maken, maar er zijn ook heel veel leuke momenten. Zo komen de kinderen op de kinderopvang regelmatig naar me toe om te vragen of ik de zus ben van Xavier en Thomas, want dat is toch wel erg interessant. Ook vind ik het altijd leuk om een praatje te maken met de medewerkers en kennen de moeders van de kinderen me inmiddels ook. Xavier (4) vraagt veel over Nederland en vindt het reuze interessant dat er ook treinen in Nederland zijn. Elke avond als hij gaat slapen, zegt hij ‘’goodbye doei’’ want dat is zijn allereerste Nederlandse woord! Regelmatig luisteren we naar de Nederlandse Frozen en Lion King liedjes en probeert hij te verstaan wat er gezongen wordt.

De zomer is hier officieel begonnen en het kan vandaag wel 40 graden worden. Voor de maand december is het nog nooit zo warm geweest en vooral met de bosbranden is dat wel gevaarlijk. Er hangt veel rook in de lucht vandaag, dus lekker naar buiten gaan zit er niet in. Verder heb ik nog geen last gehad van de warmte! Wel een paar keer flink verbrand.. maar soms kun je er niet tegenop smeren. Er zit hier een gat in de ozonlaag waardoor de zon erg sterk is.

Wat ik soms wel lastig vind, is het tijdsverschil. Ik sta ´s ochtends vroeg op, en tegen de tijd dat ik weer klaar ben met werken is het in Nederland half 11 ´s avonds. Als ik in de avond klaar ben met werken ben ik meestal erg moe en dan zijn jullie juist net wakker. Sorry als ik niet zoveel contact zoek en app naar iedereen. Ik merk dat doordat ik hier een nieuw sociaal leven krijg en veel werk het lastig is om zowel hier als in Nederland alles bij te houden. Hopelijk word ik daar beter in!

In 2009 vierde ik kerst op het warme Curacao en 10 jaar later heb ik weer een warme kerst! Op eerste kerstdag komt de familie naar ons toe. Dan worden de cadeautjes gegeven en eten we samen. Op tweede kerstdag ga ik samen met Kelly, Alex en de jongens naar Port Stephens, een kustplaats waar ze een strandhuis hebben (met wilde koala's!!!). Ik mag mee! Ik ga wel eerder terug naar Sydney omdat ik oud en nieuw wil vieren met vrienden hier en ik op 1 januari de nieuwjaarsduik wil doen op Bondi Beach. Dat snapten ze gelukkig heel goed en ze vinden het dan ook hartstikke leuk dat ik toch een paar dagen mee ga. Hopelijk kan ik met oud en nieuw het vuurwerk in het centrum zien!

Dat was het wel zo’n beetje voor de eerste paar weken. Het Engels praten gaat inmiddels vloeiend. Ik verdwaal wat minder snel, heb hele leuke mensen om mij heen en ik weet ook waar ik de állerlekkerste koffie kan halen in de buurt. Volgens mij gaat dat wel goedkomen de komende maanden. Na kerst en oud en nieuw zal de tijd vliegen. Heel erg bedankt voor alle lieve berichtjes de afgelopen tijd en iedereen die zo erg heeft meegeleefd. Ik vind het super lief! Maak jullie geen zorgen om de bosbranden en de rook. Het is allemaal heel erg, maar weet dat de mensen hier goed weten wat ze moeten doen en zolang ik blijf waar ik nu ben kan er niet zoveel gebeuren.

Tot snel!!

Liefs Lisette

Reacties

Reacties

Judith

Meid wat heerlijk om dit allemaal te lezen en te weten dat je zo je plekje hebt gevonden!!!
Xxx

Monique van Roest

Het gaat zeker allemaal goed komen als ik je verhaal zo lees! Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt. Alvast fijne kerstdagen en een geweldig 2020 gewenst! ?????

oma Cora

hartstikke dankbaar dat het je zo goed gaat.
Leven dag aan dag met je mee.
Fijne warme kerstdagen,met warme bedoelen we natuurlijk niet de temperatuur want dat zit wel goed.
Dikke pakkerd

Opa en oma Cora

Amber

Wat een mooie avonturen maak je daar mee, echt geweldig! Kerst in die hitte zal wel een grappige ervaring wezen. Ging het surfen een beetje?
De verwondering van Xander is zo schattig ^^ Toen ik klein was ontmoette ik een vrouw uit Singapore die Pikachu kende. Was net zo mindblowing, haha.
Nog heel erg veel plezier daar, en alvast fijne feestdagen en gelukkig 2020! :D

Merle

Het is fijn om te lezen dat je plezier hebt en mensen om je heen hebt waar je het leuk mee hebt! Jij gaat dit avontuur rocken! Ik wens je een superfijne kerst en 2020 ❤??

Judith

Heel, heel fijne kerstmis van Hans en mij
Xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active