Au pair in Australië

Happy New Year from Down Under!

Hoi!

We hebben vandaag een hele warme dag achter de rug; in Summer Hill – waar ik woon- werd het 41 graden. De warmte is hier heel anders dan in Nederland en al helemaal met de branden en de harde wind brandt het echt op je huid en prikken je ogen zodra je naar buiten loopt. Gelukkig was de rook vandaag minder dan andere dagen, dus daar hebben we niet zoveel last van gehad.

Happy New Year! Ik ben zó blij dat ik kerst en oud en nieuw in Australië heb kunnen vieren. Wel was het gek om niet bij vrienden en familie te zijn rond deze tijd van het jaar. Maar ik heb kerst gevierd met de familie hier en dat was toch wel bijzonder! De hele familie is naar ons huis gekomen op eerste kerstdag en er zijn ontzettend veel cadeautjes gegeven. Van de familie heb ik een Pandora bedeltje van een koala gekregen, een Destination Towel van Manly Beach, body lotion en nog wat andere kleine dingetjes gekregen. Het kwam echt als een verrassing en ik voelde me deze dag helemaal deel van de familie. Iedereen die ik met kerst heb ontmoet was heel geïnteresseerd in wat ik deed hier, maar aan de andere kant voelde het ook al normaal dat ik er was.
Op tweede kerstdag zouden we vertrekken naar Port Stephens, een kustplaats zo’n drie uur ten zuiden van Sydney. Hier is mijn hostfamily zo’n 5 tot 6 dagen gebleven en ik ben er na 2 dagen weer weggegaan. Zo hadden we het afgesproken zodat ik oud en nieuw met vrienden in Sydney zou kunnen vieren. Mijn hostfamily kan in Port Stephens het vakantiehuis van de familie gebruiken en de locatie was echt prachtig! In het bos, dat letterlijk de achtertuin van het huisje was, leven wilde koala’s en tegenover het huisje ligt het strand. Wel is het huis zo klein dat er geen kamer voor mij was, dus sliep ik in de woonkamer! Heel gek maar ook wel grappig om wakker gemaakt te worden door de jongens rond half 6.. het hoort er allemaal bij. Helaas heb ik geen koala’s gespot deze vakantie!

Na 2 dagen zijn we met de kinderen naar de ouders van mijn hostmom Kelly gereden om kerst te vieren met andere familieleden die er eerste kerstdag niet waren. We moesten een uur rijden en inmiddels had ik Alex en Kelly (natuurlijk!) verteld over de vaste traditie die wij thuis hebben; de top 2000! Zoiets hebben ze zelf ook rond Australia Day en ze vonden het zo leuk dat ze meerdere keren Radio 2 hebben opgezet tussen kerst en oud en nieuw en ik dus gewoon de traditie in Australië voort kon zetten. En natuurlijk: precies op dat moment wordt flappie gerdraaid. Dan moet je wel even uitleggen wat het liedje betekent. Dit vonden ze heel grappig en als je het in het Engels uitlegt, realiseer je je pas wat voor apart liedje het is… maar dat terzijde.

De ouders van Kelly wonen in een enorm landhuis met een aantal hectare aan land met (wilde) dieren, waaronder wilde wallabies (een soort kleine kangoeroes). Met een soort buggy zijn we over het land gereden om de wallabies te spotten, de paarden eten te geven en te genieten van het mooie landschap. Maar het had ook een keerzijde, want de laatste weken hebben de bosbranden dit land bereikt en zagen we heel veel afgebrande stukken bos wat schokkend was om te zien. Aan het einde van de middag vertrok mijn hostfamily zonder mij weer terug naar het vakantiehuisje in Salamander, Port Stephens en bleef ik achter in Crawford River met de ouders, broer en zus van Kelly. Bij het uitzwaaien van mijn hostfamily snapten de kinderen er helemaal niks van dat ik niet mee terugging met ze: ‘’But she.. but she has to sit here!! She has to sleep with us. Where are you going?’’ vroeg Thomas (2). Heel schattig, maar ik was ook wel blij dat ik even een paar dagen voor mezelf kreeg.

(Achter en voor de wallaby zie je allemaal verbrand land)

Ik voelde me soms een beetje ongemakkelijk deze dag, omdat de familie in een landhuis woont en erg verschilt van wat ik gewend ben thuis. Maar dat was nergens voor nodig, want zodra alle familie weg was, moest ik van Kelly’s ouders lekker ‘leftovers’ pakken van het diner in de middag, bord op schoot en op de bank Netflix kijken. Ook kreeg ik mijn eigen slaapkamer en mocht ik helemaal doen waar ik zin in had. Zo lief! De volgende ochtend ben ik met Jenny, de zus van Kelly, nog even in de buggy gestapt en zijn we vroeg in de ochtend wallabies gaan spotten voordat we met Steven (broer) weer richting Summer Hill zouden rijden.

En toen was het alweer oudjaarsdag! Ik had afgesproken met een paar meiden te gaan eten en daarna het vuurwerk te gaan kijken in Balmain, een suburb aan de andere kant van de Harbour Bridge. De Botanic Gardens is een populaire plek om het vuurwerk van Sydney te bekijken, maar kan erg duur zijn. Ook zijn er mensen die voor de gratis plekken ’s ochtends vanaf 4 uur wachten tot 12 uur ’s nachts. Blijkbaar hebben er niet veel mensen aan gedacht om aan de andere kant van de Harbour Bridge het vuurwerk te gaan bekijken, want het was rustig en we hadden een geweldig uitzicht en konden alles super goed zien! Het was een hele mooie ervaring en ik had dit voor geen goud willen missen!!

En dan is het alweer 2020.. tijd voor de nieuwjaarsduik! Ook een van mijn grote wensen was om mee te kunnen doen aan de nieuwjaarsduik op Bondi Beach! Dit stond helemaal bovenaan mijn to do list in Australië en ik ben zo blij dat ik het heb gedaan. Met meer dan 1000 Nederlanders met Unox muts zijn we op 1 januari het water ingerend. Het werd gefilmd door het programma Bondi Rescue en wordt dit jaar nog uitgezonden; even in de gaten houden dus!! Na de duik was er ’s avonds een afterparty in Darling Harbour met Nederlandse muziek en bitterballen. Het was geweldig!!

Ik ben hier nu al iets meer dan 1.5 maand en de tijd gaat ineens zo snel. In februari vertrekt Alex naar de Barossa Valley in de buurt van Adelaide (west-Australie) en dit is de periode dat mijn hostfamily mij het hardst nodig heeft. Ik ben heel benieuwd hoe dit zal gaan, vooral omdat de oudste vanaf dan naar de basisschool gaat voor 2 dagen in de week!

Wat de bosbranden betreft, ik zit nog steeds helemaal veilig hier in Summer Hill! Alleen veel rook en harde wind maken het soms wat minder fijn om naar buiten te gaan. Nog steeds geen gevaar voor ons en zodra er ook maar iets veranderd laat ik dat weten!

Hopelijk hebben jullie allemaal een hele fijne kerst gehad en ik wens jullie een geweldig 2020!

Liefs Lisette

Reacties

Reacties

Judith

Wat een geweldig verhaal weer, alsof we er zelf een beetje bij zijn!

Merle

Zo leuk om dit allemaal te lezen! ❤

Amber

Eng van die branden, maar wat leuk om te rest te lezen! Klinkt als een prachtige tijd daar :D

Anita

Wat heb je al veel meegemaakt Lisette en zooo veel mensen al ontmoet!! Geweldig!
ik vind die bosbranden ook wel eng hoor, maar gelukkig zit jij daar veilig en kun je nog vanalles ondernemen. Geniet er van !!
Ik kijk uit naar je volgende verhaal ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active